Communicatie rondom renovatie in tijden van corona

Creatieve en alternatieve manieren om bewoners te bereiken voor en tijdens de renovatie en verduurzamingsmaatregelen zijn nu essentieel in de coronatijd. Je wilt voorkomen dat projecten opnieuw stilvallen. Daarvoor is de woningnood te hoog en de noodzaak tot verduurzamen te groot.

30 maart 2020

Fysiek contact
Hoe zou u dat kunnen doen? Dacht u er al aan om een bouwkeet te verbouwen? Maak 1 kant van plexiglas en maak er een uitgifteloket in. Zet de bouwkeet voor de locatie waar u gaat renoveren (op wielen kunt u ‘m ook verplaatsen). Zo heeft u persoonlijk contact met bewoners, deelt u koffie uit en kunnen mensen terecht met vragen en om een praatje te maken.

Online contact

  • Voor een koude of warme opname plande u ‘op de koffie-gesprekken’ in. Die gaan helaas niet door. Nu plant u de opname telefonisch in. Juist in onzekere tijden hebben mensen behoefte aan een vorm van ‘persoonlijk’ contact. Waarbij je verhuurder vraagt hoe het met je gaat en vertelt wat er staat te gebeuren. Tijdens het telefoongesprek waarin u de opname inplant, vraagt u over welke device iemand beschikt en naar aanleiding daarvan stuurt u de bewoner een afspraakbevestiging en instructie. Uiteraard is het afhankelijk van de kwetsbaarheid van de huurders of je het koffiegesprek via 'telefoon met beeld' kunt doen. Leg voor het moment van de afspraak een pak koek en een kleine thermosfles koffie of thee voor de huisdeur. Vanuit kantoor voert u vervolgens de warme of koude opname uit via FaceTime, Skype of WhatsApp (dat heeft ook videomogelijkheid). U ziet elkaar en er zit toch een persoonlijk tintje aan. Mensen hoeven niet te schrijven en u verlaagt daarmee de drempel voor een heleboel mensen.
  • Produceer filmpjes waarin je laat zien wat de werkzaamheden inhouden (en die mensen ook nog eens terug kunnen kijken als ze daar behoefte aan hebben). Het filmpje neem je op in de proefwoning die je toch al inrichtte.
  • Online nieuwsbrieven blijven uiteraard een prima middel om bewoners op de hoogte te houden van ontwikkelingen.
  • Richt WhatsApp-groepen per portiek/ complex in om berichten te delen en geef mensen zo de gelegenheid vragen te stellen aan een vast contactpersoon. Dat kan iemand van uw organisatie zijn, maar net zo goed ook een extra betrokken bewoner.
  • En wie weet heeft u uw huurdersportaal al zo ingericht dat u gepersonaliseerd bewoners kunt informeren over planningen ed.

Offline contact
Stuur een kaartje tussendoor om te vragen of het goed met de mensen gaat. ‘Kleine moeite, een groot gebaar’ is toch het gezegde.

Hang periodiek posters op met belangrijke informatie en overweeg vaste telefonische spreekuren per project.

Tip
Gebruik in je materialen in ieder geval veel beeldmateriaal en iconen om het voor iedereen zo duidelijk mogelijk te maken.

Ideeën nodig om uw project door te laten gaan? Neem contact met ons op.

Simone Bes

Meer weten?

Simone denkt graag met je mee.

06 2903 5721

s.bes@vannimwegen.nl