Een onderzoek naar de tevredenheid van kopers

Smit’s Bouwbedrijf (SBB) onderzoekt stelselmatig hoe kopers de bouw en koop van hun nieuwe woning ervaren. In 2020 leverde SBB twee nieuwbouwprojecten op: Waterrijk Boskoop (fase 4C) en Elzenhove Zwaanshoek. Virve Biermans voerde gesprekken met bijna alle bewoners van de twee opgeleverde nieuwbouwprojecten.


Projectdetails

Opdrachtgever: Smit's Bouwbedrijf

Focusthema: koers

Adviseur(s): Virve Biermans

“Bewoners vinden het fijn hun ervaringen te delen! En wij kunnen er door blijven ontwikkelen.”

De klantvraag

SBB wil graag weten hoe haar klanten het proces voor, tijdens en na de aankoop van hun nieuwe woning ervaren. Het ophalen van de ervaringen van kopers helpt SBB om een heldere en eigentijdse visie op kopersbegeleiding te ontwikkelen. Daar help ik natuurlijk graag bij!

Onze aanpak

Voor dit onderzoek benaderde ik huishoudens die een woning in Waterrijk Boskoop en Elzenhove Zwaanshoek kochten. Met bijna 40 nieuwe bewoners voerde ik open gesprekken over hun persoonlijke ervaringen met het bouw- en koopproces. We spraken over de beslissing tot het kopen van de woning, over het bouwproces en de inspraak en keuzemogelijkheden tijdens de bouw. We spraken over de oplevering van de nieuwe woning. We spraken over de nazorg, communicatie en het contact met de kopersbegeleiders van SBB. En natuurlijk spraken we over de woning zelf en de buurt. Ik analyseerde de gesprekken en schreef op basis van alle gesprekken een evaluatierapport en advies.

Het resultaat

Met veel plezier voerde ik het onderzoek uit. Bewoners vonden het fijn om gehoord te worden en hun ervaringen te kunnen delen. Veel bewoners zijn enorm tevreden met hun nieuwe woning. Zij gaven ook verbetersuggesties. Zo blijken de persoonlijke begeleiding en nazorg belangrijk voor een positieve ervaring met het koop- en bouwproces. En verwachtingsmanagement bleek een sleutelwoord. Bewoners waren teleurgesteld als hun verwachtingen niet uitkwamen. Maar als zij minder verwachtten dan ze kregen benoemden ze dat spontaan als teken van grote tevredenheid. Bewoners zijn bijvoorbeeld extra tevreden over een kortere bouwtijd dan verwacht, vriendelijke uitvoerders die problemen snel oppakken en oplossen en kopersbegeleiders die actief met kopers in gesprek gaan en vragen en luisteren naar ervaringen.

September Lennarts

Meer weten?

September vertelt je er graag meer over

06 48 73 20 57

s.lennarts@vannimwegen.nl