Woongoed Middelburg heeft nu één schrijf- en gespreksstijl.
Schrijven en spreken als brugman
Schrijven en spreken zijn vaardigheden die je vooral door ‘doen’ leert. We ontwikkelden een 3-daagse training ‘toegankelijk schrijven en spreken’ voor Woongoed Middelburg. De hele organisatie deed mee.
Projectdetails
Opdrachtgever: Woongoed Middelburg
Expertise: communicatie en participatie
De klantvraag
Als hele organisatie beter leren communiceren met de huurder. Dat was de wens van Woongoed Middelburg. Hoe schrijven we duidelijker, toegankelijker? Hoe zorgen we dat we op dezelfde manier schrijven en spreken met huurders? Vannimwegen schoot te hulp en maakte een schrijf- en spreektraining op maat. De hele organisatie deed mee.
Onze aanpak
We gaven 3 dagen schrijf- en gespreksvaardighedentraining aan alle medewerkers van de organisatie. We gingen aan de slag met brieven uit hun eigen praktijk. Schrijven leer je het best door ‘doen’. Daarom gaven we deelnemers tussen trainingsdagen huiswerk mee. We bundelden onze lessen in een praktische schrijfwijzer én toepasbaar A5 met de belangrijkste schrijfregels. Voor beleidsschrijvers ontwikkelden we een vierde, extra trainingsdag over het schrijven van toegankelijke beleidsnotities.
We leerden Woongoed Middelburg niet alleen duidelijk schrijven, maar ook beter gesprekken voeren. Hoe voer je gesprekken aan de balie, aan de telefoon? Hoe geef je feedback? En hoe ga je om met moeilijke gesprekken? We leerden het ze door voor te doen én daarna zelf te laten oefenen.
“Het voldeed helemaal aan onze verwachting.”
Petrie Pijnenborg (manager Tevreden Klant)
Resultaat
Medewerkers hanteren nu één Woongoed-schrijfstijl. Die is goed leesbaar en begrijpelijk voor huurders. Teksten zijn doelgericht, duidelijk en foutloos. Medewerkers helpen elkaar in toegankelijk schrijven en spreken. Woongoed Middelburg schrijft én spreekt nu als brugman!
Erik-Jan Hopstaken
Meer weten?
Of ook interesse in deze training? Erik-Jan vertelt je graag meer.
06 - 55 36 18 60