Simone Bes: interim communicatie-adviseur bij Woonzorg Nederland
Woonzorg Nederland is een landelijke woningcorporatie voor senioren. Zij vroeg ons het communicatieteam te ondersteunen en te ontzorgen.
Projectdetails
Opdrachtgever: Woonzorg Nederland, Amstelveen
Focusthema: communicatie en participatie
De klantvraag
Woonzorg Nederland kampte tijdelijk met een capaciteitsvraagstuk en vroeg Simone te ondersteunen bij een aantal concrete communicatieprojecten die niet uitgesteld konden worden: ondersteuning bij de externe en de interne communicatie bij de totstandkoming van de nieuwe ondernemingsvisie, de nieuwe duurzaamheidsvisie en de uitwerking van de nieuwe werkgeverspropositie.
Onze aanpak
Door meteen mee te draaien in het kernteam ‘ondernemingsvisie’ en gesprekken aan te gaan met collega’s, kreeg ik snel inzicht in de richting die Woonzorg Nederland op wilde. Het eerste waar ik mee aan de slag ging was de organisatie van de gesprekken stakeholders over de nieuwe ondernemingsvisie. Rondom de interne livegang van de nieuwe ondernemingsvisie bedacht ik met Anne van Grinsven een kick-off met impact. Belangrijk hierbij was om iedereen te bereiken en enthousiast te maken. Dat is in het geval van Woonzorg Nederland een uitdaging, omdat het een landelijk werkende corporatie is met lokale teams in de provincies. Hierdoor werken veel medewerkers dus door het hele land . De kick-off werd een hybride evenement dat live was bij te wonen op het hoofdkantoor en werd gestreamd voor de medewerkers in het land. En we ontwikkelden diverse middelen voor interne en externe communicatie. Denk aan een video, een kwartetspel en brochure. Om ervoor te zorgen dat de medewerkers na de livegang ook met de ondernemingsvisie intern aan de slag gingen, ontwikkelden we onder andere een programma van visiecafés. Hierin presenteren Woonzorg specialisten samen met MT-leden één van de thema’s en gaan zij in gesprek met een lokaal team aan de hand van een casus over het thema. Elk visiecafé wordt afgesloten met een webinar voor alle medewerkers. Elk thema wordt gepresenteerd vanuit een andere locatie in het land met een ander regieteam. De eerste keer viel het de beurt aan het projectteam duurzaamheid, een belangrijk thema binnen Woonzorg Nederland. Bij duurzaamheid was de communicatie rondom de ondertekening van de Green Deal door Woonzorg Nederland een belangrijk onderwerp en ook de presentatie van de nieuwe duurzaamheidsvisie Green Assets. Mijn rol was voornamelijk om samen met de duurzaamheidsadviseurs het onderwerp duurzaamheid zowel intern als extern meer op de kaart te zetten. HR ondersteunde ik met het formuleren van een positionering, zodat een extern bureau aan de slag kon met de arbeidsmarktcommunicatie. Ook daar was ik verder sparringpartner voor verschillende (deel) projecten en redigeerde en schreef ik teksten. Ik sloot mijn interim-periode bij Woonzorg Nederland af met de organisatie van de Keek. De Keek is een intern event dat elk kwartaal wordt gehouden voor alle medewerkers, om iedereen te informeren over projecten binnen de organisatie.
Het resultaat
Een succesvolle livegang van de herijkte ondernemingsvisie en middelen voor de verdere implementatie. Meer aandacht voor duurzaamheid, zowel intern als extern. En een basis om de arbeidsmarktcommunicatie verder uit te werken.
Simone Bes