Meer weten?
Marieke vertelt je er graag meer over
06 43 19 36 64
Hoe betrek je woningzoekenden bij het opstellen van prestatieafspraken? En waarom zou je dat doen? Marieke verkent drie opties om woningzoekenden te betrekken bij dit proces.
De stem van woningzoekenden wordt steeds luider. Bijvoorbeeld door het platform Woonzoekers. Dit platform biedt woningzoekenden de kans om tijdens inspraakmomenten over nieuwbouwplannen hun stem te laten horen.
In gesprekken over prestatieafspraken zijn de huurdersorganisaties verantwoordelijk om het belang van huurders en dat van woningzoekenden te vertegenwoordigen. Ook brengen gemeenten en corporaties informatie over doelgroepen in. Maar hoe bieden we woningzoekenden de gelegenheid om zelf aan te sluiten, te inspireren of mee te denken over de inhoud van prestatieafspraken? Hieronder drie mogelijke opties:
1. Inspiratiecollege woonvormen door woningzoekenden
Een deel van de woningzoekenden woont noodgedwongen bij mensen in. Dit alles om ervoor te zorgen dat zij een dak boven hun hoofd hebben. Nodig woningzoekenden uit via sociale media van de gemeente, huurdersorganisaties en woningcorporaties om aan te sluiten bij de gesprekken over de prestatieafspraken. En laat woningzoekenden tijdens de gesprekken over de prestatieafspraken een inspiratiecollege geven en vertellen over hun tijdelijke oplossingen. Dit geeft nog meer ideeën om de bestaande voorraad beter te benutten. Ook kan dit bijvoorbeeld aandacht vestigen op de versoepeling van woningdelen van woningen.
2. Geef woningzoekenden een plek aan tafel
Geef woningzoekenden een plek aan tafel tijdens de gesprekken over de prestatieafspraken. Zo kunnen zij hun eigen belangen vertegenwoordigen en worden zij hun eigen belangenbehartiger. En wordt er tijdens de gesprekken geluisterd naar woningzoekenden en kunnen zij meedenken over de toekomst.
3. Nodig woningzoekenden uit voor het klantenpanel
Als woningcorporaties gebruik maken van klantenpanels, de online vragenlijst van woningcorporaties, is dat een handig middel om naast de reacties van huurders ook de reacties van woningzoekenden op te halen over de prestatieafspraken. Via dit klantenpanel kunnen diverse type woningzoekenden en huidige huurders hun mening en ideeën geven over de geformuleerde doelen. Dit klantenpanel kan dienen als toetsingskader. Op deze manier zijn meer mensen met de plannen bekend en kunnen diverse doelgroepen meedenken. Woningzoekenden bereiken kan bijvoorbeeld door woningcorporaties, gemeenten en huurdersorganisaties een oproep op sociale media of een oproep in het lokale nieuwsblad te laten plaatsen.
Dus laat woningzoekenden voor zichzelf spreken
De drie bovenstaande opties geven woningzoekenden de ruimte om zelf fysiek of digitaal deel te nemen aan de gesprekken over de prestatieafspraken. Zij denken mee, inspireren en laten weten wat nodig is in hun regio op het gebied van wonen. Hierdoor behartigen toekomstige bewoners rechtstreeks hun eigen belangen. Heb je hulp nodig? We denken graag mee.
Marieke van der Ploeg