De kwetsbare rol van corporaties als opdrachtgever in het selectietraject van onderhoud (de vraag)

Joost Versteeg en Marloes Jesse van Vannimwegen buigen zich over de rol van corporaties in de samenwerking met onderhoudspartners. In verduurzamen en goed onderhoud komt veel bij elkaar: bewonerstevredenheid, veel geld, kwaliteit van uitgevoerd werk, samenwerken met partners en eigen ideeën van collega’s. Samen reflecteren ze op de kwaliteit van opdrachtgeverschap bij corporaties.

20 oktober 2024

Dag Marloes,

De kerntaken van corporaties (zoals verduurzamen en goed onderhouden van woningen) staanonder druk vanwege de beperkte beschikbaarheid van geschikte vaklieden. Samenwerken met (onderhouds)partners vraagt een corporatie die stevig opdrachtgever is, want er gaat veel geld om in onderhoud en verduurzaming. Een belangrijk kritiekpunt op corporaties is het onvoldoende invullen van haar rol als professioneel opdrachtgever. Aedes signaleerde dit en schreef een aantal jaar geleden daarom een handreiking: Handreiking Professioneel Opdrachtgeverschap voor woningcorporatiesIk zou het daarom graag met je willen hebben over de rol van medewerkers van corporaties die betrokken zijn in het selectietraject van onderhoud: hoe kies je de juiste onderhoudspartner en betaal je niet teveel? In mijn ervaring bij het meedoen en in de begeleiding van dit soort selectietrajecten, had ik het gevoel dat er in meer dan 25% van de gevallen sprake was van onvoldoende professionele afstand tussen opzichter/ manager en de huidige onderhoudspartner. Daardoor wist ik als potentiële leverancier dat het erg lastig was om hier een succesvol selectietraject van te maken.

Ik begrijp dat er een goede professionele band moet zijn tussen een onderhoudsbedrijf dat namens corporaties onderhoud uitvoert en de vastgoedregisseurs en managers als opdrachtgever. De resultaten op het gebied van kwaliteit, kosten en investering, doorlooptijd en bewonerstevredenheid staan centraal. En tegelijk wordt het succes van de samenwerking ook voor een (belangrijk) gedeelte bepaald door of je prettig met elkaar kunt samenwerken. Vertrouwen in elkaars intenties, transparantie in elkaars belangen en weten dat je van iemand op aan kunt wanneer er zich lastige en risicovolle situaties voordoen zijn belangrijke bouwstenen van een succesvolle samenwerking.

Het lijkt mij erg lastig om deze componenten allemaal een plek te geven tijdens een selectietraject. Hoe borg je als corporatie dat je een objectief en succesvol selectietraject doorloopt?

Groet, Joost

Lees de reactie van Marloes

Joost Versteeg

Meer weten?

Joost of Marloes vertelt je er graag meer over.

Joost: 06 38 93 77 04
Marloes: 06 13 65 21 39

j.versteeg@vannimwegen.nl
m.jesse@vannimwegen.nl