Meer weten?
Erik-Jan vertelt je er graag meer over.
06 5536 1860
Beloftevolle verhalen sieren de social media. Woningcorporaties en overheden laten zien dat ze het best redden. Dat ze ook extra’s voor hun bewoners en burgers doen. En toch is de impact van de vertraging groot.
Zeker, we zien elkaar, de boodschap komt over en NLP-geschoolden smullen van het oogcontact. En toch mist het contact belangrijke dimensies. De wereld waarin zender en ontvanger bewegen zijn voorspelbaar, maar verandert ook onvoorspelbaar. Daarmee verandert ook je contactpersoon én zijn gewoonlijke respons. Ik zag bijvoorbeeld vijf weken mijn kinderen niet, ik was ziek en opgehokt. Contact met collega’s die hun (veel kleinere) kinderen thuis hadden leidde bij mij tot een verholen jaloezie…”Jij kunt ze tenminste knuffelen” schreeuwde mijn onderbewuste. Het uitte zich niet direct en zelfs nauwelijks indirect. En toch merkte ik na verloop van tijd dat ik korter af deed.
Een klein en menselijk voorbeeld. Datzelfde mechanisme speelt in ieders leven. Alleen met een totaal andere kleur. “Ik heb al vier weken niemand aangeraakt”. “Ik word gek van m’n partner”. “Ik ben bang voor mijn baan”, “Ik ben bang voor van alles..”
In één bubbel
De wereld draait voor bijna iedereen langzamer, in ‘kleinere cirkels’. We zitten meer in één bubbel dan in 20 bubbels tegelijk. Dat geeft ruimte voor bezinning, maar ook voor zorg, vereenzaming, stress en zelfs ‘overdruk’. Die is niet zomaar zichtbaar en zeker niet als je mailcontact of een groot ‘Teamsoverleg’ hebt. Niet iedereen is even vaardig in het benoemen van de verandering in zichzelf. Mensen kunnen dezelfde lijken, maar van binnen fors veranderd zijn.
Zoek gesprekspartners
Dat stelt andere eisen aan managers. Je kunt niet volstaan met alleen de zakelijke kant. Je zult ook de diepte in moeten achter de standaardvraag: ‘Hoe is het?” Vraag door, agendeer de twijfel en het zoeken naar houvast. Deel je onzekerheid over de effecten op je organisatie. En zoek vooral zelf gesprekspartners die je in deze tijd spiegelen en coachen en je uitdagen naar jezelf te kijken.
Daarbij helpt het inzicht van een vriendin uit de zorg, “Ik heb nog nooit zoveel plezier in mijn werk en met mijn collega’s gehad” zei ze..”alle bazen zijn thuis, heerlijk. Er is nog nooit zoveel uit mijn vingers gekomen!” De vraag “Hoe ga je?”, is vele malen belangrijker dan de vraag “Wat doe je?”
Doorpraten over het effect op je bedrijfscultuur?
Erik-Jan Hopstaken