Het begint níet met de bewoner

Je hoort en leest het vaak: leefbaarheid begint bij de bewoner.

Dat klinkt ergens ook heel logisch. Want natuurlijk heeft de bewoner een grote rol en verantwoordelijkheid als het gaat om prettig wonen.

23 september 2024

Maar het begint níet bij de bewoner om twee redenen:

1. Als de bewoner het had gekund, had hij het allang gedaan
Veel bewoners ervaren problemen. Problemen in de persoonlijke sfeer, op het gebied van de gezondheid, financieel en sociaaleconomisch. Bewoners kiezen ook hun eigen buren niet. In veel buurten met sociale woningbouw is er weinig sociale cohesie en leven mensen van diverse generaties, culturen en leefstijlen langs elkaar heen. In sommige buurten is sprake van ondermijning en criminaliteit. Kunnen we echt van bewoners vragen dat zij hier de kar gaan trekken?

2. Begin bij jezelf!
Bij leefbaarheidsproblemen wijzen alle betrokken partijen vaak naar elkaar: de corporatie naar de bewoner, de bewoner naar de gemeente, en de gemeente weer terug naar de corporatie. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van verantwoordelijkheid afschuiven, niemand die de regie neemt en weinig energie naar oplossingen.

Pak je eigen rol: de basis op orde
Wil je als corporatie écht bijdragen aan leefbare buurten? Begin dan bij jezelf. Zorg ervoor dat je de zaken waar je als corporatie van bent, goed op orde hebt:

  • Goed onderhoud: fijne woning en woonomgeving

Zorg dat de woning en de buurt er mooi uitzien, zodat mensen trots kunnen zijn op hun buurt. In een prettige en schone omgeving gedragen mensen zich bovendien socialer. En omgekeerd leidt een haveloze en vervuilde omgeving sneller tot asociaal gedrag.

  • Goede voorlichting, duidelijkheid en regels

Zorg ervoor dat bewoners weten wat van hen wordt verwacht op het gebied van prettig samenwonen. Ga er niet vanuit dat iedereen dit wel weet of dat dit vanzelfsprekend is. Duidelijke afspraken maken het voor bewoners gemakkelijker elkaar aan te spreken. En voor de corporatie eenvoudiger om te corrigeren en grenzen te stellen.

  • Sociaal Beheer: goed toezicht en snel ingrijpen bij problemen

Grijp snel in als huurders zich niet houden aan afspraken en regels. Zo zien de mensen die zich hier wel aan houden, dat de corporatie deze afspraken serieus neemt.

  • Verhuur: zorgvuldig plaatsen van (kwetsbare) bewoners

Heb aandacht voor een goede samenstelling van bewoners in straten en gebouwen. Als te veel kwetsbare bewoners zonder adequate begeleiding in een buurt of complex wonen, leidt dit al snel tot problemen.

Als je basis op orde is, is het gesprek met anderen, zoals de gemeente en bewoners een stuk eenvoudiger. Want natuurlijk is samenwerken met bewoners essentieel. Betrek hen bij het ontwikkelen van beleid, richtlijnen en regels. Maar wacht niet af. De eerste stap naar verbetering begint altijd bij jezelf.

We hielpen al vele corporaties bij het stevig neerzetten van hun eigen rol bij het werken aan leefbare en veerkrachtige wijken.

Harry Vlaar

Meer weten?

Harry vertelt je er graag meer over

06 51 81 31 61

h.vlaar@vannimwegen.nl