In gesprek met WormerWonen: werken voor en met bewoners

Als interim collega bij WormerWonen heeft September Lennarts zelf veel huurders persoonlijk ontmoet. Zij vroeg drie medewerkers naar hun betrokkenheid bij bewoners.

25 juni 2024

September is interim communicatiemedewerker bij WormerWonen en maakt mee hoe WormerWonen dagelijks haar werk doet. En dat is mooi om te zien. WormerWonen is een corporatie met bijna 2.300 woningen. De omvang van de corporatie kent uitdagingen en heeft tegelijkertijd een positieve invloed op het contact met bewoners. Deze zijn nooit ver weg. Sterker nog, velen zijn bij medewerkers met gezicht en naam bekend. Als interim collega ontmoette September zelf inmiddels ook al veel huurders persoonlijk.

v.l.n.r. Ron, Denise, Adriaan

Aan drie medewerkers vroeg September naar hun betrokkenheid bij bewoners. Zij vertelden:

Hoe ben je bij WormerWonen terechtgekomen & waar doe jij het voor?
Adriaan (regisseur planmatig onderhoud): "Ik kwam via via bij WormerWonen terecht in de projectbegeleiding. Ik wilde meer met mensen in contact staan en minder commercieel bezig zijn zoals bij een aannemer toch vaak het geval is. Technisch bezig zijn, dat absoluut, maar tegelijkertijd vanuit een sociaal hart. Bij WormerWonen vind ik deze combinatie, de mogelijkheid om breed bezig te zijn voor mensen die het niet breed hebben. Iets te kunnen betekenen voor een ander, dat vind ik waardevol."

Denise (KCC medewerker): "Ik wilde ook meer doen voor anderen en stapte om die reden uit de mediawereld. Ik wil er voor de medemens zijn, het maatschappelijk karakter van de volkshuisvesting trok mij aan. Ik vind het vooral mooi als huurders bezorgd op kantoor komen en met een glimlach weer vertrekken. Ik sta hen ook te woord met een grote glimlach. Daarmee bereik je veel."

Ron (wijkwoonconsulent): "Als kleine corporatie zijnde heb je korte lijnen. Ik vind het belangrijk mijn gezicht te laten zien en om bij mensen thuis langs te komen. Vóór WormerWonen had ik een snackbar. Ook daar was ik veel in contact met mensen en stond ik bekend als sociaal. Ik stopte met mijn snackbar en werd toen door WormerWonen gevraagd om als huismeester aan de slag te gaan. Dat vond ik heel erg leuk. Na een tijd wilde ik meer uitdaging en ben ik wijkwoonconsulent geworden. Soms merk ik dat ik nog in de rol van huismeester zit. Dan veeg ik nog even de stoep aan of neem een verloren vuilniszak mee. Ik doe graag mijn best voor onze huurders."

WormerWonen vindt persoonlijk contact met huurders belangrijk. Waarom is het belangrijk om je gezicht te laten zien?
Ron: "Ik ben servicegericht en sociaal. Als ondernemer moest ik het altijd hebben van goede service, een goede relatie met de klant, en dat zit er nog steeds in. Een beetje jeu in die relatie is goed, het hoeft niet altijd allemaal zakelijk en professioneel, ook ik ben mens. Door je menselijk op te stellen en aandacht te hebben voor een ander, geef je huurders het gevoel dat zij ertoe doen en serieus worden genomen."

Denise: "Het is belangrijk om je gezicht te laten zien. Dat doen wel al en tegelijkertijd kan het nog altijd meer. Wanneer je bij mensen thuiskomt, hoor je de problemen. Daar willen zij over praten en het is vooral belangrijk dat zij zich dan ook gehoord voelen. Dat voorkomt irritatie. Wanneer je mensen niet oprecht ziet, voelen mensen dat gelijk en is er geen sprake van ware interactie."

Adriaan: "Ik wil graag de mensen helpen. Door het verbeteren van hun woning en zorgen dat de conditie goed blijft, dragen we bij aan woonplezier. Daar voel ik mij verantwoordelijk voor. Communicatie is echt heel erg belangrijk. We hebben allemaal verwachtingen en mensen hebben vaak begrip voor een situatie als je op een prettige manier communiceert."

Hoe zorg je voor goed contact met jouw bewoners?
Ron: "Zichtbaar zijn. De wijkwoonconsulenten zíjn WormerWonen in de wijk. Ik ben telefonisch goed bereikbaar en ga graag bij de mensen langs. Hart voor de zaak hebben, hart voor onze huurders hebben, dat is belangrijk en dat merken bewoners."

Adriaan: "De interactie opzoeken. Komt er een klacht binnen? Dan bezoek ik diegene. De helft is vaak al opgelost met een praatje. En ik zorg dat de klacht goed wordt opgepakt. Jij bent als het ware de intermediair. Zo investeer je tijd in de relatie en dat is goed. Bij mij werkt het in mijn voordeel dat ik onze wooncomplexen erg goed ken en al 25 jaar bij WormerWonen werk. Veel huurders kennen mij. Dat schept een bepaalde vertrouwensband. Daarnaast blijf ik alert en kom ik mijn afspraken na om dat vertrouwen ook te houden."

Denise: "Ik vind het belangrijk de klanttevredenheid te vergroten. Zo bel ik regelmatig nadat de reparatie is afgehandeld om te horen of het goed is gegaan. Dat is een stukje nazorg dat zeer wordt gewaardeerd. Ook ga ik momenteel op koffiegesprek bij huurders in het kader van ons nieuwe koersplan. Ook dit soort aandacht, geïnteresseerd zijn in de mening van een ander, openstaan voor feedback vanuit je huurders, is waardevol."

Wat maakt jouw werk relevant? Wat voor waarde voeg jij toe?
Denise: "Samen met mijn collega Marja ben ik het eerste aanspreekpunt voor onze bewoners, het visitekaartje van WormerWonen. En eerste indrukken tellen dubbel dus dat is een hele verantwoordelijkheid! Als KCC medewerker doen we ons best om huurders zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Daarvoor moet ik veel kennis hebben en geregeld ook dingen uitzoeken. Hoe sneller ik een antwoord heb, hoe eerder onze bewoner geholpen is, dat is het belangrijkst."

Adriaan: "Gedurende een project heb je contact met verschillende betrokken partijen zoals gemeenten, brandweer, bewonerscommissies en uiteraard individuele huurders. Jij bent dan de verbindende schakel. Dat is niet altijd even makkelijk. Soms loopt een project vertraging op en dat kan ergernis veroorzaken. Dat is ook niet gek gelet op de maatregelen die een huurder soms moet nemen in de eigen woning om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Ook als dingen niet goed gaan en ergernis ontstaat, is open communicatie superbelangrijk. Als mensen ervaren dat we open en respectvol communiceren, hulpvaardig zijn en onze verantwoordelijkheid nemen, worden we beloond met een compliment of een heerlijk kopje koffie😉"

Ron: "Als wijkwoonconsulent kan ik veel voor mensen betekenen op het gebied van dagelijks onderhoud, verhuur en leefbaarheid. Ook kan ik regelmatig iets betekenen voor collega’s. Zij zijn soms afhankelijk van de informatie die wij ophalen om de juiste stappen te kunnen zetten in onze klantdienstverlening. Zo helpen we elkaar en dat geeft voldoening."

September Lennarts

Meer weten?

September vertelt je er graag meer over

06 48 93 69 01

s.lennarts@vannimwegen.nl