Ode aan de doeners

Ik werk met veel plezier als interim-manager Wonen bij een Noord-Hollandse woningcorporatie. Voor een afdeling ‘in de lijn’, zoals dat heet. Ik werk ook veel in en voor ‘stafafdelingen’. Ik merk dat de dynamiek tussen staf en lijn verschilt. In het algemeen krijgt de lijn meer te maken met praktische vraagstukken en korte doorlooptijden. Misschien dat we daarom spreken van ‘de werkvloer’…?

23 april 2025
Elsbeth Postma

Dagelijks improviseren
Wat ik ook merk, is dat die werkvloer voortdurend uitgedaagd wordt om binnen de vastgestelde beleidskaders en wettelijke regels te improviseren. Mensen van de klantenservice, verhuur, leefbaarheid en onderhoud krijgen dagelijks te maken met situaties die ‘afwijkend’ zijn. Daarop moeten ze een antwoord hebben, liefst een beetje snel. Dat vraagt een goede afweging, met inzet van ratio, gevoel en intuïtie.

Hart, hoofd en intuïtie gebruiken
Ik vind het knap hoe mijn collega’s dit dagelijks doen. Ze zoeken elkaar op, bespreken hun afwegingen en gaan handelen. Als ze mij benaderen, is dat vooral om hun ratio, gevoel of intuïtie te toetsen: klopt het wat ik zie, heb ik alles overwogen en besproken, doe ik het juiste? Als ik strikt de regels volg, zijn de gevolgen dan niet schrijnend of ineffectief? Is mijn maatwerk-oplossing niet voor anderen een reden om… hetzelfde te vragen, hetzelfde te doen?

Waardering krijgen
Dagelijkse dilemma’s. Heel relevant, omdat ze direct het welzijn van bewoners raken. En de mensen van de werkvloer mogen daar beter om gewaardeerd worden, vind ik. Niet alleen in geld (beloning) maar ook in aandacht. Ze worden soms vergeten, letterlijk. Bijvoorbeeld als er een mailing verstuurd is, zonder dat de klantenservice dit weet. Wie beantwoordt het onverwacht grote aantal telefoontjes - zonder enige voorkennis van het onderwerp? Bijvoorbeeld als een complexaanpak wijzigt, zonder dat de mensen van leefbaarheid dit weten. Wie sust de overspannen bewoners?

Natuurlijk vergeet niemand de werkvloer expres. Wat ik dapper vind van mijn collega’s is dat ze in zo’n geval even boos zijn en daarna gaan handelen. Want juist zíj weten hoe belangrijk het is dat hun bewoners snel en goed geholpen worden

Kanjers, die doeners. Ze hebben mijn hart gestolen.

Elsbeth Postma

Meer weten?

Elsbeth vertelt je graag meer

06 41 56 15 54

e.postma@vannimwegen.nl