Op de koffie in Wormer

De Molenbuurt II is een naoorlogse wijk in Wormer. Wij zijn daar sinds 2021, in de verschillende fases die het project doorloopt, actief bij betrokken. WormerWonen vroeg ons haar te ondersteunen bij de communicatie en participatie met de bewoners uit de Molenbuurt II. Zo gingen we inmiddels drie keer op huisbezoek bij de 145 huishoudens, ondersteunden we bij de totstandkoming van het sociaal plan en maakten we samen met WormerWonen het verhuisplan.

26 oktober 2023

In 2022 startten we met de planfase en spraken we voor de tweede keer alle bewoners uit de wijk. Simone Bes nam de rol van procesbegeleider namens Vannimwegen over van Warren van Hoof. De projectgroep, in de kern bestaande uit WormerWonen, een betrokken vertegenwoordiging van bewoners uit de Molenbuurt II en Vannimwegen, blijft gedurende het hele traject actief. Lees hier meer over de opdracht in 2021.

Informatie-, onderzoeks- en keuzefase doorlopen
Uitkomst van de verschillende fases was dat WormerWonen besloot de woningen in de Molenbuurt II te gaan slopen. Dat doet WormerWonen volgens het ‘treintjesmodel’ (blok voor blok). Zo kunnen zoveel mogelijk bewoners direct vanuit hun te slopen woning direct verhuizen naar een nieuwe, duurzame woning in de eigen buurt. Bewoners zijn gedurende de verschillende fases meegenomen in de besluitvorming met nieuwsbrieven en informatiemarkten. Ook is de website up-to-date met alle stappen die WormerWonen maakt: Vernieuwing Molenbuurt II | Wormer Wonen. Inmiddels zitten we in de planfase. In deze fase gingen we twee keer (tweede en derde ronde) op huisbezoek bij bewoners. En we werkten samen met de huurdersvereniging en Projectgroep aan een sociaal plan. Het sociaal plan is inmiddels een feit.

Nu, najaar van 2023, zijn we de derde gespreksronde langzaam aan het afronden. Onderstaand een kort verslag van hoe de gesprekken in 2022 en 2023 verliepen.

September in de Molenbuurt II in Wormer

Tweede gespreksronde
Eind 2022 startten Judith Bel en September Lennarts (Vannimwegen) met de gesprekken met de bewoners uit de Molenbuurt II. Dit was voor hen beiden de eerste opdracht bij Vannimwegen en voor jong-talenten de uitgesproken manier om kennis te maken met een woningcorporatie en haar klanten. WormerWonen heeft sloop- en nieuwbouwplannen voor de Molenbuurt II en doel van deze gespreksronde was het uitvoeren van een woonwensenonderzoek waarin we informatie deelden, maar vooral veel informatie vanuit de bewoners ophaalden. Denk aan de woonwensen, zorgen en vragen. We wilden graag weten of bewoners in de Molenbuurt II willen blijven of zelf met urgentie op zoek willen naar een woning in Wormerland. We voerden de gesprekken samen met een medewerker van WormerWonen. We namen de tijd om elke vraag zo goed mogelijk te beantwoorden, maar helaas lukte dat niet altijd. Niet alle informatie was immers al bekend. We sloten het gesprek af met de afspraak dat wij nog eens langs zouden komen in 2023.

Nadat alle gesprekken hadden plaatsgevonden, maakten we het (voorlopige) verhuisplan, waarin de bewonersvoorkeuren en noodzakelijke verhuizingen en planning zijn uitgewerkt. We organiseerden een inloopbijeenkomst voor bewoners waarin we hen meenamen in de voorlopige planning, de te verwachten slooproute en het sociaal plan.

Derde gespreksronde
Afgelopen juni startten de gesprekken met de 145 huishoudens opnieuw. Dit keer was het doel om de belangrijkste punten uit het sociaal plan en het voorstel van WormerWonen voor het verhuisinstrument (stadsvernieuwingsurgentie, verhuizen naar een nieuwbouwwoning in Molenbuurt II of anders) te bespreken. Judith, onze “collega” vanuit WormerWonen en September stonden deze keer alleen bij bewoners op de stoep. Velen herinnerden zich ons nog van de vorige keer, en wij hen ook. Zo begon het gesprek anders (“Goed u weer te zien, hoe gaat het nu?”) dan in 2022. De woonwensen en de vragen die uit de vorige gespreksronde kwamen, bespraken wij om na te gaan of hier iets in was veranderd. Voor veel bewoners waren de woonwensen hetzelfde en nieuwe vragen ontstaan. Denk daarbij aan vragen over de fasering van de slooproute, het aantal vierkante meters van de nieuwe woning (nog niet bekend), de mogelijke overlast, de peildatum, of er wel voldoende woningen zijn in Wormerland als huurder kiest voor stadsvernieuwingsurgentie etcetera. Dat maakt gelijk duidelijk waarom deze bewonersgesprekken zo belangrijk zijn.

Het belang van 'op de koffie gaan'
WormerWonen gaat de Molenbuurt II flink aanpakken en voor bewoners is dit een ingrijpende verandering. We spreken mensen die zorgen hebben en die even niet meer weten hoe en wat. Wij leggen ze uit wat de situatie nu is, we houden ze op de hoogte, we bellen ze soms nog eens na of plannen nog een gesprek in. We nemen de tijd, zodat zij zich gehoord voelen. Dat zou ik zelf ook willen.

Belangrijk is dat WormerWonen door de huisbezoeken weet wat er speelt bij haar bewoners. En de bewoners weten wat er speelt bij WormerWonen. Deze onderlinge transparantie en betrokkenheid bij elkaar maakt het project sterker en zorgt straks voor het beste resultaat: een mooie, nieuwe duurzame Molenbuurt met tevreden bewoners!

Simone Bes

Meer weten?

Simone vertelt je er graag meer over

06 29 03 57 21

s.bes@vannimwegen.nl