Wie wil je zijn en hoe laat je dat zien

Een heldere missie, kernwaarden en doelen geven een organisatie richting en houvast in haar keuzes en handelen. Een duidelijk profiel (‘gezicht’) zorgt vervolgens voor herkenning en vertrouwen bij haar klanten en partners, omdat duidelijk is wat ze mogen verwachten. Vergeet dus niet de profielvraag te beantwoorden: wat wil je laten zien en benadrukken? Wat is typisch…?

20 augustus 2024

Zo’n profiel helpt niet alleen de communicatieadviseurs om hun communicatie (in) te richten, hun kernboodschap(pen) te schrijven, en deze helder en consistent over te brengen. Het is ook een essentieel hulpmiddel voor collega’s. Zij weten dankzij dit profiel wat ze moeten benadrukken in hun interactie met de buitenwereld, welke onderwerpen belangrijk zijn en op welke manier zij die kunnen uitdragen. Dat gaat verder dan alleen communicatie. Het gaat ook over hoe collega’s zich opstellen, hoe ze met klanten omgaan en hoe ze de kernwaarden in hun werk integreren.

Een helder profiel geeft richting aan gedrag, communicatie en de uitstraling van de organisatie als geheel. Door deze focus weten huurders en stakeholders wat ze van je kunnen verwachten, en hoe je als organisatie het verschil maakt.


Waarom een herkenbaar profiel belangrijk is
Een organisatie kan niet alles wat ze doet voortdurend in de ‘etalage’ zetten. Dat zou verwarrend werken - waar ben je wel en niet van - ende boodschap verwateren. Daarom is het essentieel om te kiezen wat je wél en niet belicht. Door selectief te zijn, creëer je duidelijkheid: mensen wetenwaar je voor staat en wat ze wel en niet van je mogen verwachten.

Een duidelijk, consequent uitgedragen profiel zorgt voorherkenbaarheid en vertrouwen. Het geeft huurders en stakeholders een helderbeeld van wie je bent en wat je doet. Op die manier draagt het bij aan een ander oordeel van de buitenwereld en hoe ‘ze’ over je praten.


Wat maakt een profiel succesvol?
Een goed profiel voldoet aan een aantal kenmerken:

  • Herkenbaar en authentiek: het is herkenbaar voor de mensen binnen en buiten de organisatie. Het past bij waar je voor staat en gaat: je missie, ambities, activiteiten en kernwaarden.

  • Toekomstgericht en ambitieus: het is ook op de lange termijn relevant. Het biedt ruimte voor groei en verandering, terwijl het de kern van de organisatie weerspiegelt.

  • (Ver)bindend voor gedrag en communicatie: communicatie alleen leidt niet tot een (ander) profiel, gedrag werkt voor 70% mee. Hoe mensen binnen de organisatie handelen, bepaalt voor een groot deel hoe anderen de organisatie zien. Communicatie kan dit versterken, maar gedrag is hierin doorslaggevend.


Hoe kies je een profiel?
Wil je als organisatie een duidelijk profiel neerzetten? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Op welke thema’s willen we ons de komende jaren profileren? Wat onderscheidt ons van anderen? Wat willen we dat mensen van ons onthouden?

  • Welke waarden zijn voor ons het belangrijkst?

  • Welke aspecten zetten we in de etalage om onze unieke kwaliteiten te laten zien?

Je gekozen missie, kernwaarden en doelen zijn daarbij je basis. Je gekozen profiel versterkt deze basis. Door na te denken over deze vragen en keuzes te maken, geef je richting aan hoe de organisatie zich presenteert. Een sterk, onderscheidend profiel is de sleutel tot succes en zorgt voor vertrouwen en (h)erkenning van de buitenwereld.

Het profiel gebruiken

Nu het profiel staat en je weet waarop jouw organisatie (h)erkend wil worden, komt het aan op bewijsvoering. Die levert de communicatieadviseur niet, die levert de organisatie. Het helpt wel als de communicatieadviseur de organisatie inspireert.

Maak bijvoorbeeld een jaarkalender waarin je de organisatie prikkelt om iets meer te laten zien. Wat doet je organisatie met kerst als ‘betrokken’ een profielwaarde is. Hoe vertelt de organisatie over de jaarrekening als ‘geen poespas’ één van de waarden is. Span jezelf in om maandelijks een aanknopingspunt te vinden dat past bij je profiel. Of kijk welke delen van de organisatie het best in staat zijn om de bewijsvoering te leveren. Help ze daar ook over vertellen. Is ‘inclusief’ een profielwaarde, daag dan de vastgoedafdeling uit om op B1-niveau te schrijven.

Elsbeth Postma

Meer weten?

Elsbeth vertelt je er graag over

06 41 56 15 54

e.postma@vannimwegen.nl